De koornmolen breidt binnenkort zijn parkeermogelijkheid uit en blijft verder optimaliseren naar sportmogelijkheden. Deze beslissingen zijn stuk voor stuk duurzaam overwogen. Ook op vlak van verlichting wordt er duurzaam geïnvesteerd. Zo werd eind 2017 het relighting project van de koornmolen uitgevoerd.

Benieuwd wat de invloed is van deze investering op de energiefactuur?

Nu we enkele jaren verder zijn, loont het de moeite om te analyseren wat deze investering opgeleverd heeft op vlak van energiebesparing. Schepen van sport Gunther De Wilde ging in gesprek met gemeenteraadslid Samuel Billens die zijn licht liet schijnen op dit project. Samuel is gemeenteraadslid en focust zich binnen de gemeente op alles wat te maken heeft met duurzaamheid en energie. In het professionele leven is hij hier ook dagdagelijks mee bezig en hij ging dan ook graag aan de slag met de cijfers.

"Eind 2017 werd alle energieverslindende TL-verlichting vervangen door LED verlichting. Deze nieuwe verlichting wordt slim aangestuurd via sensoren en zal dus nooit onnodig blijven branden. Dit is duidelijk te zien in het dalende energieverbruik", zegt Samuel. “Uit de vergelijking tussen de situatie voor en na de investering zien we een daling van 43% van het stroomverbruik, wat een jaarlijkse besparing van +/- 7000 euro op de energiefactuur is!”

dz

In totaal wordt jaarlijks ongeveer 7000 euro bespaard, door een daling in energiegebruik van 43%! Deze berekening kan verder doorgetrokken worden naar de volledige levensduur van de nieuwe LED verlichting: De gebruikte verlichting heeft een gemiddelde levensduur van zo'n 35.000 branduren.

"Met een gebruik in de Koornmolen van zo'n 80 branduren per week, kan deze verlichting dus een 8tal jaar mee. Dit betekent dus een totale besparing van ongeveer 56.000 euro over deze hele periode", berekende Samuel.

Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen in Gooik

De gemeente Gooik heeft zich geëngageerd om te werken via de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals (SDG’s). Meer info: https://www.sdgs.be/nl/sdgs

Via dit investeringsproject wordt maximaal ingezet op SDG 7: betaalbare en duurzame energie. We moeten energiearmoede bestrijden en onze energie efficiënter produceren en gebruiken. Door deze investering te realiseren neemt Gooik een stap in de goede richting. Ook de nieuwe, slimme verlichting rond de Finse piste die optimaal aan- en uitgezet wordt via een sturing gebaseerd op bewegingssensoren, draagt hiertoe bij.

Al deze werken zijn 100% gesubsidieerd door Vlaanderen. Zo werd er een subsidie oproep gelanceerd voor renovatie en nieuwe realisaties van bovenlokale sportinfrastructuur. Gunther kijkt als bevoegd schepen zeer positief terug op dit project:

“Gooik ontving 164.613 euro Vlaamse subsidies voor renovaties en nieuwe realisaties in en rond de Gooikse sportparel Koornmolen. In Vlaams-Brabant werd enkel het dossier van stad Leuven en de gemeente Gooik goedgekeurd. Een dikke pluim voor onze sportdienstDeze investering is goed uitgevoerd en werpt nu zijn vruchten af.”, besluit Gunther.

• Duurzaamheid