Door de afbraak van een gebouw naast de Vrije kleuterschool Oetingen heeft de directie beslist om uit veiligheidsoverweging een deel van de lokalen te sluiten. Ook de kinderen mochten vrijdag niet meer buiten spelen, wegens te gevaarlijk. “Wij denken dat er geen gevaar is, maar we willen eerst het stabiliteitsrapport hebben voor de werken mogen voortgezet worden. Ik heb ze voorlopig dan ook tijdelijk stilgelegd”, zegt burgmeester Michel Doomst (CD&V).

Het vroegere rusthuis Maria-Jozef ter hoogte van de Kloosterstraat in het centrum van Oetingen wordt sinds donderdag afgebroken. Eigenaar Willy Decoster wil er een complex neerpoten van veertig appartementen, vooral gericht op mensen van 65 tot 85. Omdat het gebouw naast de school werd afgebroken was de directie er niet gerust in. “Uit veiligheid hebben wij beslist dat de leerlingen niet meer in de eetzaal en de turnzaal mogen komen. Ook een deel van de speelplaats was verboden terrein”, legt directeur Marleen Verckens uit. Op donderdag en vrijdag belden heel wat ongeruste ouders naar de gemeente.

“Aangezien de eigenaar geen attest had van de stabiliteit en voor de afvalstoffen konden wij niet anders dan de werken stilleggen. Ondertussen stelden wij zelf al iemand aan om de stabiliteit te onderzoeken. Op het eerste gezicht is er geen probleem, maar ik moet dit eerst op papier hebben, ik wil geen risico’s nemen”, stelt Doomst.

• Gebouwen & infrastructuur
  • Ruimtelijke ordening